جمعه، شهریور ۱۱، ۱۳۸۴

ادب مباحثه ( بخش سوم )

یکی دیگر از مشکلاتی که در حین فکر کردن ، در مورد سخنان دیگران ، غالبا ، بیشتر ما با آن مواجهیم ، داشتن پیش زمینه ی ذهنی در مورد آنهاست . که معمولا در نتیجه گیری ما از سخن آنها اثری عمیق دارد .
گر چه نمی توان افکار کسی را خارج از چهارچوب اندیشه اش بررسی کرد و سخن افراد همیشه با توجه به گفتارهای قبلی شان قابل درک است ، اما نمی توان تغییر و تحول در اندیشه افراد را انکار کرد و به دو دلیل دیگر بررسی سخن افراد با توجه به پیش زمینه ی فکری که از آنها داریم خطاست . یکی آنکه غالبا برای ما میسر نیست که از همه ی نوشتار ها و گفتار های فرد مزبور مطلع شویم و دیگر اینکه بخش وسیعی از اندیشه های هر فرد هیچ کجا ظاهر نشده تا آنرا بررسی کنیم .
گرچه اندیشیدن در باره ی سخن افراد ، فارغ از پیش زمینه ی ذهنیی که از آنها داریم امری بسیار مشکل است ، اما باید تمام تلاش خود را بکنیم که حتی الامکان از چنین برداشتهایی در امان بمانیم .
"هنر ما در آنست که سخن فرد را فارغ از خود او بسنجیم و در محاجه با افراد در ضمن بحث ، تنها به همان سخنان آنها (که در همان بحث آمده ) استناد کنیم . "

۲ نظر:

  1. پيش‌زمينه‌ی ذهنی یا همان طرز تلقی (Attitude) بلایی‌ست که فکر را سترون می‌کند و ارزيابی را به بیراهه می‌کشد. بايستی در جدالی پایان‌ناپذیر با آن لحظه‌ گذراند.

    پاسخحذف
  2. سگانه ات بسيارزيبابود.چيزي كه خيلي باآنهامواجه مي شوم.

    پاسخحذف