سه‌شنبه، تیر ۲۰، ۱۳۸۵

معمای زی‌زو

هنوز هم معلوم نیست، ماتراتزی چه گفته که زیدان اینچنین خشمگین شده است. برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که یک کارشناس لب‌خوانی از روی فیلم بازی تشخیص داده که ماتراتزی علاوه بر فحش‌های ناموسی‌ای که به زیدان داده، او را تروریست نیز خطاب کرده است. اما خود ماتراتزی قویاً این مسئله را رد کرده.

زیدان از گفتن ماوقع احتراز کرده و تنها به نزدیکان خود گفته که ماتراتزی حرف بسیار زشتی به او زده است. ممکن است زیدان در هفته‌ی آینده بگوید که او چه گفته است. در این حال ماتراتزی هم از گفتن اینکه در آن ماجرا چه گذشته است، سر باز می‌زند. فقط استفاده از لفظ تروریست را انکار کرده و گفته تا حال این لفظ را نشنیده است. او می‌گوید "همه در تلویزیون دیده‌اند که چه اتفاقی رخ داد."
با همه‌ی این احوال ماجرا به پایان رسیده و جام را ایتالیا برده؛ فوتبال برای زی‌زو با یک ناکامی تلخ و شاید بدترین خاطره‌ی ممکن به پایان رسیده است. فارغ از این که ماتراتزی چه گفته، عمل‌ زیدان را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان توجیه کرد. خصوصاً اینکه ضربه‌ی او ممکن بود، همانطور که نصیرزاده (کارشناس داوری شبکه 3) گفت، موجب آسیب‌دیدگی جدی ماتراتزی و حتا سکته‌ی او شود.
نه استقبال از عمل زیدان جالب توجه است و نه "Street Fighter" نامیدن او و نادیده گرفتن تمام سابقه‌‌اش. زیدان در تمام طول بازیگری بازیکن آرامی بوده و تنها یکی‌دو بار از کوره در رفته است؛ چیزی که در مورد بازیکنان دیگر خیلی بیش از این رخ داده است. به هر حال او هم مثل دیگران انسان است و نمی‌توان از او انتظار داشت که هر شرایطی را تحمل کند. شاید خود او بیش از هر کس دیگری، از این رفتار خود ناراحت باشد، اما مواقعی هست که آدم به‌هرحال از کوره در می‌رود و نمی‌فهمد که دارد چه می‌کند.

چند لینک به برخی مطالبی که در این باره نوشته شده، که بعضی از آن‌ها را از طریق آشپزباشی عزیز یافته‌ام:
زیزو در ویکی‌پدیا، ویکی‌پدیا اخبار مربوط به حرکت زیدان را کاملاً پیگیری کرده است. مراجع: 13 تا 18 آن، اطلاعات خوبی درباره‌ی مسئله‌ی اخراج زیدان بازگو کرده است.
قهرمانی ایتالیا تحت‌الشعاع اخراج زیدان از علیرضا مجیدی.
زیدان قربانی خشونت جسمی خود یا خشونت کلامی دیگران از مسرت امیرابراهیمی.

پ.ن: من از این جامعه‌ی فرانسوی خوش‌ام می‌آید. برخوردشان با زیدان خیلی مناسب بود. ژاک سیراک او را نابغه‌ی فوتبال و محبوب ملت فرانسه نامیده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت او میان مردم فرانسه کم نشده است. به هر حال او امشب درباره‌ی اینکه چه اتفاقی افتاده خواهد گفت. ببینیم چه شده.

۴ نظر:

  1. من کاملن با زیادن هم‌دردی می‌کردم در آن لحظه و حتی حاضر بودم دفاع کنم از کارش...اما اگر واقعن این یارو به او گفته باشد تروریست...آخه وقتی یکی بهت می‌گه تروریست، طرف رو نباید ترور بکنی که!

    پاسخحذف
  2. سلام آقا محسن مومني. اگر بخواهم گله كنم كه چرا سري به رفيق كوچك و قديمي‌تان نمي‌زنيد، اول بايد به خودم گله كنم كه چرا حق پيشكسوتي را ادا نكردم و زودتر سر نزدم. به هر حال، پس از مدتي دوري و بيخيبري از وبلاگستان، دوباره آمدم و با بلاگرولينگ و ليستي از لينكهاي دوستان تا از خجالت همه دربيايم و شمارا نيز كه فراموش كردني نيستيد، فراموش نكردم. اين مطلبتان با عنوان اوپن سورس را خواندم. در ايران پيشنهاد مي‌دهم به جاي واژه‌ي غريب و عجيب كپي رايت، از كپي پيست استفاده كنيم. صفاي شما

    پاسخحذف
  3. ا.ا عزیز!
    درست می‌گویید. عمل زیدان را اصلاً نمیتوان تأیید کرد.

    کورش عزیز!
    من از آن ها هستم که آهسته می‌ایند و آهسته می‌روند تا یکوقت تاقاری نشکند و ماستی نریزد.
    در ضمن همان کپی‌پیست را اگر کمی اصلاح کنندع می‌شود همان کپی لفتی که من به جد از آن دفاع می‌کنم، چون ضامن آزادی در وب است.

    پاسخحذف
  4. C'est vrais que le soir de match, quand j'étaies assis sur mon canapé avec mes pots en train de boire la biér et grignoter des pistaches( d'ailleurs les deux fenêtres opposées de mon salon était ouvertes pour que je n'ai pas trop chaud)j'ai trouvé que c'etait pas bien ce que Zizou a fait.Par contre un mois de pression physique et médiatique et au 110eme minute de final de coup de monde c'est pas le même histoire.

    پاسخحذف