سه‌شنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۸۵

هکرها، پهلوانان دنیای مجازی

در نظر افراد، غالباً "هک"، واژه‌ای است یادآور "خراب‌کاری"، "دزدی"، "تخریب" و "برهم‌زدنِ امنیت"؛ اما در واقع "هک" معنایی متفاوت از همه‌ی این‌ها دارد. "هکر" برنامه‌نویسی حرفه‌ای است، که قادر است با تسلط و احاطه‌ی خود بر معماری و خصوصیات دنیای نرم‌افزار، روش‌های جدیدی را در گستره‌ی برنامه‌نویسی معرفی کند و اشکالات موجود را با تلاش زیاد، خلاقانه و هنرمندانه کشف کند.
برخلاف "کِرَک (crack)"، که در آن عموماً به قصد تخریب و آزار و اذیت دیگران، و شکستن حریم‌های امنیتی، از روش‌های غالباً پیش پا افتاده، برای نفوذ به لایه‌های مختلف شبکه استفاده می‌شود و هدف آن بیش‌تر به‌دست‌آوردن جیفه‌های پست دنیوی! است، "هکر"ها (یا به تعبیری "هکرهای کلاه سفید") تنها به هدف اکتشاف راه‌های جدید و بازنمایی معضلات امنیتی‌ای که تا به امروز، دیده نشده‌اند، نفوذ می‌کنند. آن‌ها هیچگاه از این قدرت خود، برای آزار و اذیت دیگران بهره نمی‌گیرند و آن را در راه تخریب دیگران و سوء‌استفاده‌های مالی به‌کار نمی‌گیرند؛ آن‌ها پهلوانان دنیای مجازی هستند.
"هک" به این معنا، نه تنها امری مذموم نیست، بلکه یکی از نیازهای مهمِ دنیای مجازی را پاسخ می‌دهد: یافتن اشکالات کشف نشده‌ای که در طراحی لایه‌ها، پیوند قطعه‌ها و آزمودن محصول، مورد توجه قرار نگرفته‌اند. دنیای مجازی بسیار گسترده‌تر از آنچه دیده می‌شود است، و بسیار پراشکال‌تر از آنچه پنداشته می‌شود. وجود هکرها، حتا اگر خدمت بزرگ‌شان به آزادی و اخلاق در نرم‌افزار را نادیده بگیریم؛ لااقل در کشف اشکالات مغفول‌مانده، خدمتی بزرگ به دنیای برنامه‌نویسی و امنیت شبکه است.

۱ نظر:

  1. به این مطلب شما در بلاگ نیوز لینک داده شد.

    پاسخحذف